Dette er sømandsforeningens 2. fane fra 1909.

overskrift

Helsingør Sømandsforening bestyrer to mindre historiske legater, som hvert år uddeler nogle mindre portioner efter nærmere angivne retningslinjer.

Det er ikke muligt at ansøge om at komme i betragtning til disse legater.

Da kapitalen i disse legater er meget små, har Helsingør Sømandsforeningen gerne spædet til, suppleret op med et beskedent bidrag, således at den samlede uddeling kan beløbe sig til omkring kr. 3000, ligeligt fordelt mellem foreningen og hvert af disse legater.

tekst billede

Sancta Mariæ Skibsblok

Sct. Mariæ Skibsblok er et fond, der er stiftet i 1927, og hvis grundkapital stammer fra indsamlingen til en skibsmodel, der er hængt i Sct. Mariæ Kirke i Helsingør. Fondet forøges gennem bidrag, der ydes ved Sømandsforeningens arrangementer, hvor indsamlingsbøssen ‘Skibsblokken’ er til stede, og ved andre midler, der skænkes fondet. Fondet styres af Helsingør Sømandsforening i forbindelse med sognepræsten ved kirken.

Renter af fondet kan uddeles til personer, der har eller har haft deres erhverv på søen, eller til disses pårørende, når trang efter sømandsforeningens bestyrelses skøn er til stede. Medlemmer af sømandsforeningen eller disses pårørende er fortrinsvis berettigede.

Konsul Peter Svendsen og hustrus legat til søens folk

Legatet er oprettet af købmand P. V. Svendsen ved testamente af 31/12 1942, og dets formue er på 10000 kroner. Legatet bestyres af Helsingør Sømandsforening, og formuen anbringes i gode rentebærende obligationer eller mod prioritet i faste ejendomme.

Formuen skal bevares uformindsket. Renterne af kapitalen uddeles til trængende søens folk eller deres enker 1 gang årligt efter legatbestyrelsens skøn.

2010-05-21 012